Ainekava
Õpetaja: Siim Kanep, Margit Simenson
Kooliaste: algasteVanuserühm: I-IX kl
Eesmärgid:
1. Huvi äratamine malemängu vastu;2. malemängu põhialuste õpetamine ja täiendamine;
3. õpilase mõtlemise, püsivuse ning iseseisva töö oskuste arendamine;4. õpilase planeerimisoskuse ja analüüsivõime arendamine malemängu kaudu;
5. teada ja järgida male-eetikat ning üldisi käitumisnorme;6. eduelamuse pakkumine läbi malemängu.
Õppeaine sisu:
1. Malelaud, malendid – nende nimetused, algseis, käigud;2. malemängu reeglid;
3. malemängu põhialused;4. mõisted: matt, viik, patt, tuli, igavene tuli, äratõmbetuli, kahekordne tuli, kahvel, sidumine jne;
5. kaitse tule eest;6. malendite väärtusted, suhtelised väärtused;
7. notatsioon (oskus kirjutada üles seise ja partiisid);8. üksiku kuninga matistamine lipu ja kuningaga;
9. üksiku kuninga matistamine kahe vankri ja kuningaga;10. üksiku kuninga matistamine vankri ja kuningaga;
11. ühekäiguliste ja lihtsamate kahekäiguliste matiülesannete grupis ja iseseisev lahendamine;12. „tsentri" – keskvälja mõiste omandamine ja selle tähtsuse mõistmine;
13. vigurite arengustrateegia avangus;14. lihtsamad etturi lõppmängud, mõiste „opositsioon" ning selle olulisus;
15. lihtsamad malemängu taktikalised võtted, kombinatsioonid;16. võiduseisu realiseerimise;
17. lihtsamad avanguideed.Õppetöö korraldus:
Rühmas 10-15 last
Tunnid 2 korda nädalasTunni kestus 45 min
Õppeaeg rühmas 1-4 aastatÕpitulemused:
1. tunneb malelauda, malendeid ning nende väärtuseid, teab male mõisteid, mängureegleid ning suudab neid järgida;
2. teab avangustrateegiaid ja põhimõtteid;3. oskab matistada suure materiaalse ülekaaluga lõppmänge;
4. suudab lahendada nii grupis kui iseseisvalt ühe- ja kahekäigulisi matiülesandeid;5. tunneb lihtsamaid etturilõppmänge;
6. oskab vastavalt oma tasemele hinnata mängu ajal malelauale tekkivaid seise, teha plaane ja neid läbi viia;7. suudab teoreetilisi teadmisi praktilises mängus rakendada;
8. mõtleb loovalt;9. teab male-eetikat ning oskab vastavalt käituda (vastase austamine, kaotuse väärikas talumine).
Arvestuse vorm:
Aktiivne osalemine rühmatöös, pidev hinnanguline tagasisideSoovi korral osalemine võistlustel
Huviring: Malering
Õpetaja: Siim Kanep, Margit SimensonKooliaste: põhiaste
Vanuserühm: I-IX klEesmärgid:
1. Huvi äratamine malemängu vastu;
2. malemängu põhialuste õpetamine ja täiendamine;3. õpilase mõtlemise, püsivuse ning iseseisva töö oskuste arendamine;
4. õpilase planeerimisoskuse ja analüüsivõime arendamine malemängu kaudu;5. teada ja järgida male-eetikat ning üldisi käitumisnorme;
6. eduelamuse pakkumine läbi malemängu.Õppeaine sisu:
Individuaalne lähenemine vastavalt õpilase eelnevale malemängu tasemele.
1. Malemängu reeglid;2. malemängu põhialused;
3. mõisted: matt, viik, patt, tuli, igavene tuli, äratõmbetuli, kahekordne tuli, kahvel, sidumine jne;4. kaitse tule eest;
5. malendite väärtusted, suhtelised väärtused;6. notatsioon (oskus kirjutada üles seise ja partiisid);
7. male ajalugu;8. üksiku kuninga matistamine lipu ja kuningaga;
9. üksiku kuninga matistamine kahe vankri ja kuningaga;10. üksiku kuninga matistamine vankri ja kuningaga;
11. üksiku kuninga matistamine kahe odaga;12. üksiku kuninga matistamine oda ja ratsuga;
13. kahe- ja enamakäiguliste matiülesannete grupis ja iseseisev lahendamine;14. „tsentri" – keskvälja mõiste omandamine ja selle tähtsuse mõistmine;
15. vigurite arengustrateegia avangus;16. etturi lõppmängud, mõiste „opositsioon", selle olulisus ning kasutamine;
17. mänguplaani leidmine ja läbiviimine keskmängus;18. malemängu taktika ja strateegia;
19. võiduseisu ja materiaalse paremuse realiseerimise;20. lahtiste ja kinniste avangute tundmaõppimine;
21. ühe kindla avanguteooria omandamine nii mustade kui valgete malenditega;22. osalemine tasemele vastavatel võistlustel.
Õppetöö korraldus:Rühmas 10-15 last
Tunnid 2 korda nädalasTunni kestus 90 min
Õppeaeg rühmas 1-4 aastatÕpitulemused:
1. tunneb malelauda, malendeid ning nende väärtuseid, teab male mõisteid, mängureegleid ning suudab neid järgida;2. teab avangustrateegiaid ja põhimõtteid;
3. teab male ajalugu;4. oskab matistada ülekaaluga lõppmänge;
5. suudab lahendada nii grupis kui iseseisvalt kahe- ja enamakäigulisi matiülesandeid;6. tunneb etturilõppmänge ja oskab rakendada opositsiooni;
7. oskab vastavalt oma tasemele hinnata mängu ajal malelauale tekkivaid seise, teha plaane ja neid läbi viia;8. tunneb peamisi avanguid ja teab vähemalt ühe kindla avangu teooriat;
9. suudab teoreetilisi teadmisi praktilises mängus rakendada;10. mõtleb loovalt;
11. teab male-eetikat ning oskab vastavalt käituda (vastase austamine, kaotuse väärikas talumine);12. osaleb võistlustel.
Arvestuse vorm:
Aktiivne osalemine rühmatöös, pidev hinnanguline tagasisideSoovi korral osalemine võistlustel